Budownictwo

Kiedy zaopatrzyć pracowników w odzież roboczą i ochronną?

Kiedy zaopatrzyć pracowników w odzież roboczą i ochronną?

Odzież robocza to must have dla wszystkich pracowników fizycznych, ale coraz częściej również biurowych. Każdemu pracodawcy zależy, by zatrudnione przez niego osoby z dumą nosiły uniformy z logiem danego przedsiębiorstwa. Mogą być to zarówno bluzy z haftem, jak i polary robocze. Odzież robocza jest nie tylko świetnym zabiegiem promocyjnym, ale także sposobem na uspójnienie wizerunku firmy. Kwestia odzieży ochronnej przedstawia się odrobinę inaczej. Niektóre grupy zawodowe muszą być wyposażone w konkretne uniformy, ponieważ wymagają tego przepisy BHP. Kiedy zaopatrzyć pracowników w odzież roboczą i ochronną? Sprawdź!

Różnice pomiędzy odzieżą ochronną a roboczą

Odzież ochronna a odzież robocza to dwa różne pojęcia, których nie należy mylić. Jeśli dany zawód wymaga od pracownika korzystania ze specjalistycznej odzieży, pracodawca ma obowiązek zaopatrzyć w nią pracownika. To kwestia nie tylko higieny pracy, ale także bezpieczeństwa. Odzież ochronna ma pełnić oczywiście funkcję ochronną, a więc osłaniać pracownika przed działaniem szkodliwych substancji i niebezpiecznych czynników, z którymi mają kontakt w trakcie pracy. Odzież robocza natomiast, ma za zadanie chronić głównie przed zabrudzeniami i zniszczeniem, a także mieć pozytywny wpływ na wizerunek firmy, renomę i spójność wizerunkową. Często pozwala na odróżnienie pracowników danego przedsiębiorstwa, co jest ważne szczególnie w sklepach. Dzięki odzieży roboczej jesteśmy w stanie odróżnić pracownika danego sklepu od klienta!

Kiedy pracodawca ma obowiązek zapewnienia odzieży ochronnej swoim pracownikom?

Zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia swoim pracownikom nieodpłatnych środków, które zabezpieczą go przed działaniem szkodliwych substancji i czynników zagrażających zdrowiu. Oprócz tego, pracodawca ma w obowiązku także przeszkolić swojego pracownika, by potrafił odpowiednio posługiwać się tymi środkami – a więc również odzieżą ochronną. 

Jeśli jesteś pracodawcą, pamiętaj, że nie musisz sam produkować odzieży ochronnej. Możesz skorzystać z usług firm, które oferują dostarczanie odzieży ochronnej innym przedsiębiorstwom. Nie zwalnia Cię to jednak z obowiązku, by środki ochronne były funkcjonalne, wykonane z wysokiej jakości materiałów, wygodne, zapewniały odpowiednią ochronę i spełniały wymagania postawione przez BHP. 

Zgodnie z rozporządzeniem, pod pojęciem “środków ochronnych” kryją się wszelkie środki, które pracownik nosi bądź trzyma w ręku w celu ochrony przed zagrożeniami związanymi z niebezpiecznymi czynnikami, które mogą pojawić się w miejscu pracy. A więc do środków ochronnych wliczamy nie tylko odzież, ale także akcesoria i dodatki, które chronią pracownika – różnego rodzaju przyłbice, okulary, ochraniacze, maski, kaski, itp. Nie możemy zapominać również o urządzeniach i narzędziach do wykrywania szkodliwych czynników.

Oczy istnieje obowiązek zapewnienia odzieży roboczej swoim pracownikom?

I tak i nie. Pracodawca ma obowiązek zapewnienia swoim pracownikom odzieży roboczej, jeżeli: 

  • osobiste ubranie pracownika jest narażone na znaczne zabrudzenie bądź zniszczenie,
  • wymagają tego przepisy technologiczne, sanitarne bądź BHP.

Ponieważ jednak powyższe przepisy nie wskazują konkretnych grup zawodowych, to pracodawca powinien określić, czy jego pracownicy potrzebują odzieży roboczej, czy nie. 

W niektórych przypadkach, zaopatrzenie pracowników w odzież roboczą działa na korzyść wizerunku firmy. Spójne kolory i loga sprawiają, że firma wyróżnia się profesjonalizmem. Jest to szczególnie ważne w przypadku, gdy pracownicy mają stały kontakt z klientami. Jak wiadomo, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, a klienci często przykuwają uwagę do szczegółów. 

Udostępnij